lørdag, januar 24, 2009

tapt uskyld

byen Tromsø tapte sin uskyld denne uka. for noen handler det om sorg over ei død mor, datter, kanskje søster eller tante. for noen om en døende pappa som plutselig ble drapsmann, en kollega med ei side som kanskje ingen noensinne vil fatte var der overhodet. for meg som er forskånet fra å kjenne de involverte kommer jeg til å huske denne fredagen godt - det var et sjokk. men lørdags morgen kommer til å stå kanskje enda sterkere for meg. avisa Nordlys´ førsteside; hele forsida var foto av den avdøde med DREPT i store bokstaver. inne var det oversikt over dramaet minutt for minutt og bilde av både avdøde, åstedet med den avdøde i plastikkbag, på vei inn i likbil, men kanskje verst av alt, bilde av drapsmannen som enda holdes kunstig i live på UNN etter å ha forsøkt selvdrap.

på nettsiden deres følger de opp med ALT OM SLETTAELVA-DRAPET og påfølgende saker på rad og rekke. Elevene ventet med blomster, kan vi lese.

kunnskap og informasjon om det som har skjedd er viktig. jeg trenger og vil vite hva som har skjedd. jeg trenger vite hvordan dette kan skje, hva får en mann som virker tilsynelatende rolig og stabil til å drepe sin eks-kjæreste foran hundrevis av barn og ikke minst planlegge et slikt drap. men jeg trenger ikke dagen etter drapet se alle disse bildene. jeg vil ikke ha ei landsdelsavis som bruker VG og Dagbladet teknikker for å fange interessen. vi er allerede interessert! 

dette er ikke en underholdningssak og skal aldri oppleves for noen som det. dette er en tragedie som ble tvunget innpå barn og voksne som skulle sluppet nærhet til saken. at avisa Nordlys følger dette opp med DREPT over hele forsida og nærbilde av ansiktet til den avdøde - det er ekkelt, stygt og rett og slett for billig. 

det kan gjøres annerledes. Bladet Tromsø hadde en helt annen forside, med bilde av åstedet. 

jeg kjenner til død, jeg mista mi mamma i ei trafikkulykke som var overraskende midt i sentrum av tromsø. er det noe jeg husker er hvor grusomt det var å se det i avisa. med sin påtrengende vinkling denne lørdagen er jeg redd Nordlys trykker sorgen hardere inn enn nødvendig for de pårørende.

unødvendig dette, Hans Kristian.  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar