fredag, mai 31, 2013

Pausetekst

Hun er fem år gammel, rasende, rød i toppen, det freser fra munn, øyne og ører. Hylet er skingrende fra kjøkkenet. Der sitter hun alene – jeg reiste meg og gikk for ti minutter siden. Ikke en slik ”sitt der til du har tenkt deg om” gange, men mer ”dette er jeg ikke med på” –gange. Ignorer uønsket adferd, sa terapeuten. Jeg ignorerer så godt jeg kan, selv om det koster hjertet og hørselen, ikke minst, dyrt.

Det koker i nord. Sola varmer, varmerekord, rekordtemperaturer, alle gliser, smører seg inn med solfaktor 30 – eller kanskje ikke. Det er kult med solbrenthet i mai i nord. Når skjer det lissm, og facebook tjener penger på alles hete oppdateringer: Sommer  Instagramoppdateringer an masse med temperaturoverskrifter, bilder av lekende barn uten sommerhua (hva skjer?), bikini (i mai?) og festlige staaaaakkars søringer. Dashbordbilder - eeer det mulig? Jadda! Smiiil.

Så en stakkars fra flomområdet – kan dere prøve å styre dere? Ignorer uønsket adferd, tenker jeg mens jeg flauer meg over menneskenes overmot mens hovmod står for fall.

Valgkampen er så smått i gang. Siv driter seg ut på Dagsnytt Atten, foran hundretusenvis av lyttere viser det seg at tallknuseren fra Statistisk Sentralbyrå arresterer Jensen for innvandringsregnestykkene FrP har smadret det norske folk med lenge lenge. Like lenge har jeg tenkt på terapeuten: Ignorer uønsket adferd. Snu ryggen til, positiv forsterkning. Men så kan det iblant være vanskelig med positiv forsterkning av dette partiet (de har snudd i homospørsmålet, men var det ikke noe seint?).

Så jeg går inn til jenta som sitter der lettere anpusten, fortsatt sur. Jeg setter meg ved siden av, stryker på kinnet og sier, lille vennen min. Dette ble vanskelig. Skal vi sette en strek nå og heller kose oss litt ilag?

Kjære dere uten sol, jeg ser dere og vet hvor grusomt det er med disse idiotiske oppdateringene. Det er bare at vi er ikke helt vant med dette. Dere får ignorere oss så lenge.

Hva FrP angår: Dere skal tape valget. Dersom det ikke skjer, lover jeg å gjøre alt annet enn å ignorere deres forventa uønskede adferd.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar